Thursday 18 February 2016

Let's fly to Korea (part 4)

Day 4- Seoul Korea

Pada pukul 9.00 pagi selepas breakfast kami ke NAMSAN TOWER. Namsan Tower atau Seoul Tower ni menara yang terkenal kat Seoul ni. Kalau kat Malaysia kita ada KL Tower. Namsan Tower ni boleh dilihat dari kawasan Myeongdong, Namdaemun dan Itaewon. Kat atas menara tu ada restoran dan tempat untuk bersantai sambil melihat keindahan panaroma bandar Seoul dari atas menara tu. Kat sini juga terkenal dengan "LOVE PAD LOCKS" yang ditulis nama pasangan2 yang bercinta dan dikunci di sini sebagai simbolik cinta mereka, Kononnya la..!!!

Ada 3 cara nak ke Namsan Tower iaitu bas, cable car, jalan kaki.

Kami pegi sana naik bas. Kami ke sana dari stesen Hongik University menuju ke stesen Dongdaemun history and culture park (Line 2) dan tukar train menuju ke stesen Myeongdong (Line 4). Kemudian keluar melalui pintu Exit 3. Kemudian naik shuttle bas bernombor 05 di bus stop Myeongdong untuk sampai ke Namsan Tower. Naik bas ni kena guna kad T-money. Jangan lupa touch masa naik dan juga turun bas. Dan berhenti kat last station. Dah sampai kat sana, kena jalan kaki sejauh 100m untuk sampai ke puncak. kalau nak naik atas menara tu , harga tiket 9,000 Won dewasa dan 7,000 kanak-kanak.

Tempat menunggu bas

View bandar Seoul dari Namsan Tower

Dah macam power rangers pulak diorang ni. Ni masa jalan kaki naik ke puncak atas tu

Love pad locks

cintaku, hatiku tertinggal di Seoul.. hohoiiii!!!

Lepas dah bergambar kat Namsan Tower kami shopping pulak kat NAMDAEMUN MARKET. Kalau nak tau, kat sini la pasar yang terbesar kat Korea. Baik pelancong-pelancong mahupun rakyat Korea sendiri memang suka beli belah kat sini. Namdaemun ni terkenal dengan pusat shopping paling murah. Kalau nak beli barang-barang souvenir seperti keychain, fridge magnet, t-shirt, brooch boleh la beli kat sini. Kat sini harga barang-barangnya more cheapest compared to other markets. So dtg korea wajib la shopping kat sini ye. Kat sini hari sabtu ahad banyak kedai-kedai tutup so datang lah pada hari isnin hingga jumaat.
Keychain sepapan harganya dalam 5,000-10,000 Won. T-shirt 3 helai 10,000 Won, Fridge magnet ada 4 pieces 5,000-8,000 Won.

Cara nak ke sana:
Naik subway turun ke stesen Hoehyeon, Line 4, Exit 6. Disebabkan kami dari Namsan Tower, so kami naik shuttle bus dari Namsan Tower dan turun ke bus stop Myeongdong. Kemudian naik subway amik Line 4 ke stesen Hoehyon, Exit 6. Satu stesen je dari Myeongdong.

Set sudu garpu, sudu chopstick dalam 8,000- 10,000Won

Dah beli t-shirt, kita bergambar la pulak dengan ahjussi ni.

Selepas shopping kat Namdaemun market ni, kami ke MYEONGDONG MARKET pula. Myeongdong is known as Cosmetic Paradise !!!! sebab famous dengan barang-barang kosmetik made in korea okay not in China!!! seperti Nature's Republic, SkinFood, EtudeHouse, Innisfree dan sebagainya. Selain itu, kat sini juga famous dengan pusat fesyen golongan muda seperti pakaian, kasut, beg dan sebagainya. Banyak kedai-kedai fesyen branded kat sini. Harga?? Of coz more expensive than other markets.

Sampai je Myeongdong, kami solat dulu. Solat kat tangga emergency dalam bangunan Uniqlo. Kat sana susah nk jumpa surau so kena pandai-pandailah. Ingat ye, travel travel jugak, solat jangan tinggal. Cari la tempat-tempat yang tersembunyi untuk kita solat. Selain tu korang boleh jugak solat dalam fitting room, amik la baju 2,3 helai, buatlah konon2 nak try baju tu kan.

Kalau datang sini tak cari street food rugi lah. Tapi kena cari yang halal. Tanya dulu ada daging ke tak. Kalau ada, jangan beli. Jangan lupa makan Tteokbokki (rice cake with sauce). Sangat pedas tapi aku suka. It taste so good. Harganya semangkuk 3,000 Won. Fish cake atau dalam bahasa korea (Odeng) pun sedap. Fish cake ni dicucuk dengan lidi. Harga dalam 1,000 Won sebatang. Kat sini juga, kami makan sotong goreng celup tepung. Sedap gila!!! Harga dalam 3,000 Won kalau tak silap aku. Lepas tu kami beli jus delima. Rasanya masam-masam manis. memang fresh sebab memang betul-betul delima asli without adding sugar. Harga 5,000 Won.

Cara nak ke Myeongdong : Naik subway ke stesen Myeongdong, Line 4, Exit 6.

Myeongdong market

Beli Tteokbokki dan fish cake kat ahjumma ni. Siap buat peace lagi ahjumma ni.

Tteokbokki dan fish cake.

Sotong goreng celup tepung

Dah puas shopping kami ke CHEONGGYECHEON STREAM . Cheonggye stream ni berdekatan dengan Gwanghwamun square. Dulu sungai ni sangat kotor, kemudian mereka bangunkan semula dan jadikan tempat rekreasi, tempat dating. Kat sini ada air terjun. Kalau datang waktu malam, kita boleh tengok air terjun sungai yang ada lampu warna-warni. Cantik la juga.

Cara nak ke sana: Naik subway, turun di stesen Gwanghwamun square, Line 5.

Dah bergambar kat sini, kami pergi makan ikan bakar kedai Gosami pula kat Sinchon. Dari stesen Gwanghwamun square, naik subway, Line 5, turun di stesen Chungjeongno untuk tukar train menuju ke Sinchon, Line 2. Sampai Sinchon keluar melalui Exit 1. Sinchon ni satu stesen je dari Honggik University.

Mackeral, sambal sotong, sup tofu

Sebenarnya ada cerita pasal kedai ni. Tourist guide kami la yang bagitahu. Kedai ikan bakar ni memang famous kat Sinchon. Memang ramai la org Malaysia makan kat sini. Ramai blogger share pasal makanan kat kedai Gosami ni. Kata mereka kedai ni hanya jual seafood je. Tourist guide kami pun baru kali kedua ke sini. Sebenarnya bab-bab makan kat negara orang ni kita kena hati-hati. Pastikan dulu kedai tu tak serve pork a.k.a daging ba alif ba ya. Kalau kedai tu serve pork, confirm la dia akan guna pinggan ,sudu, mangkuk yang sama. Katanya tourist guide kami, masa diorang tengah makan, diorang tertengok mamat korea sebelah makan daging. Diorang pun tanya la tu daging apa sebab ingatkan kedai ni hanya ada seafood je. Lepas tu mamat korea sebelah tu pun cakap tu daging pork. Terus dia stop makan. Tapi diorang tak bagitahu terus kat kitorang sbb semua tengah sedap melahap ikan bakar, sambal sotong kan. Sedap gila tu. Dah balik guest house baru tourist guide, Razi cerita hal sebenar. Dia mintak maaf sebab diorang pun tak tahu pasal ada pork. Memang ingatkan kedai seafood je. Rupa-rupanya!!! ada serve daging BA ALIF BA YA. Tapi nak buat macam mana kan. Semua dah masuk dalam perut dah. takkan nk cuci perut dengan alcohol pulak kan. So hati-hati ya kalau nak makan kat luar ni.

Day 5- Seoul Korea

Last day we're in Korea. Flight going back to Malaysia at 11.00 am. We have to wake up early. Jam 5.00 pagi dah bangun sebab 7.30 pagi kena gerak dari guest house. The guest house is very far from airport so this journey takes about 1 hour to the airport. Dah la semua tak check in lagi. Kelam kabut jadinya.

That's all about my trip to Seoul Korea.
It has been 2 weeks since we came back from Korea. And i miss all their food and places. Please someone take me back to that moment!!!!  Hatiku tertinggal di Korea!!! InshaAllah, will go there again next time. Autumn or Spring season la pulak lepas ni.

Total loss:
Tiket flight (include luggage balik 30kg, makan, insurans) = RM 460 + RM129 + RM30 + RM50

RM 669

Pakej                                                                           = RM 1,300

Shopping                                                                      = RM 700
______________________________________________________
Total                                                                            = RM 2,669                                                                ____________________________________________________________________

-The end-

Kalau ada masa nanti, aku akan kongsikan cerita pasal trips sebelum ni.